III miejsce w finale Wielkiego Turnieju Debat Historycznych
5 czerwca 2021 roku w Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku odbył się finał Wielkiego Turnieju Debat Historycznych. Z eliminacji przeprowadzonych online (29 maja) organizatorzy wyłonili 8 drużyn. Pechowo dla Dominiki Hajkowskiej (II men), Aleksandry Kocik (II hum) i Wojtka Niewiadomskiego (III hum), którzy w rozgrywkach online zajęli IX miejsce. Do finału awansowali z III miejsca: Rita Wiśniewska, Miłosz Krzysztofik i Piotr Zwardoń (wszyscy z II hum).
Początkowo w finale w Sulejówku miały walczyć cztery drużyny debatując na dwa tematy. Ostatecznie organizatorzy zorganizowali finał dla 8 drużyn i dołożyli jeszcze jeden temat.
W pierwszej debacie stoczonej z drużyną z VIII Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Asnyka w Łodzi nasza drużyna, jako propozycja broniła tezy "Jest rok 1935. Ta izba uważa, że Józef Piłsudski powinien żałować przeprowadzenia przewrotu majowego". Po zwycięstwie przeszliśmy dalej do półfinału. Jako opozycja przedstawialiśmy kontrargumenty do tezy "Jest rok 1934. Ta izba wprowadziłaby w II Rzeczpospolitej model mecenatu państwowego opartego o Centralną Izbę Plastyki". Pomimo wyrównanej walki sędziowie przyznali zwycięstwo stronie opozycji, czyli drużynie z X Liceum Ogólnokształcącego im. Komisji Edukacji Narodowej z Krakowa. W finale zwyciężyła drużyna z I Liceum Ogólnokształcącego im. Mikołaja Kopernika z Gdańska pokonując drużynę z Krakowa. Temat finałowej debaty brzmiał: "Ta izba uważa, że Konstytucja marcowa była lepszą ustawą zasadniczą dla II Rzeczypospolitej niż Konstytucja kwietniowa".
Rita, Miłosz i Piotr zostali sklasyfikowani tuż za finałową dwójką. Warto odnotować, że to już drugi sukces naszej drużyny w tym składzie. W listopadzie 2020 podczas turnieju rozgrywanego online zajęli II miejsce. Obie nasze drużyny ćwiczyły debatowanie pod kierunkiem p. Macieja Błaszczyka.
Program Debat Historycznych zainaugurowało Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku w partnerstwie z Fundacją Polska Debatuje w ramach obchodów stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Celem projektu jest przekazanie jego uczestnikom umiejętności prowadzenia debaty, w której tworzeniu logicznej argumentacji towarzyszy otwartość na racje drugiej strony oraz szacunek dla dyskutanta i jego odmiennych poglądów. Celem jest również ukazanie historii jako pola fascynujących dylematów, które są nieustająco aktualne i inspirują do podejmowania dialogu i przemyśleń nad współczesnością.